MÅ døtrene våre være prinsesser?

Jeg går rundt i klesbutikker og skal kjøpe noen søte, små jenteplagg til babyen vår som kommer om noen få uker. Jeg tar til venstre i butikken der jeg tidligere har tatt til høyre for å gå på gutteavdelingen. Rett rundt hjørnet innser jeg snart at jeg har kommet til en ny verden. Dette området er ca 3 ganger så stort som gutteavdelingen. Blikket mitt går kjapt seg vill i pasteller, rosa tyll, søte tekster, bling og glitterinferno. Hva er det som skjer her, egentlig? Det ser ut som en enhjørning har kastet opp regnbuer her inne. Brått blir jeg ganske skuffet. Min definisjon av "søte jenteplagg" er tydeligvis ikke det samme som butikknæringens. 

"Daddys little princess"
"Hjerteknuser"
"Princess in training"
"Spoiled rotten"
"Cuteness overload"

Nei, det er ikke filmtitler med Reese Witherspoon i rosa hovedrolle. Det er jenteklær med tekster som skal rope ut det de rosa fargene og glitrende paljettene ikke klarte å gjøre på egen hånd. Etter en del besøk i ulike butikker begynner å forstå hva jeg står foran.

Det er ikke det at jeg har noe i mot rosa, selv om det ikke er en personlig favoritt. Jeg har ikke noe i mot søte klær. Jenter kan gjerne være feminine og pynte seg. Men hva er dette med at jentene skal snuppes og dolles opp til det ugjenkjenndelige? Hva skal egentlig en ettåring med en glitrende tryllestav? En tiara?

Det får meg til å tenke litt. På hva slags idealer vi gir barna våre og hva vi forteller dem at de skal bli når de vokser opp - og hvordan verden henger sammen.

 

Jeg får inntrykket av at vi henger litt igjen i utdaterte kjønnsroller her. At jentene skal læres opp til å være skjøre, søte små snupper som kommer frem her i verden med å dolle seg opp og gjøre seg fine mens de bortskjemt dikterer i vei - mens guttene får lov å være tøffe, aktive, lekne og bøllete. Husker dere for eksempel de to mediesakene i fjor fra da Name It gav ut bodyer med litt vel overdrevne kjønnsroller?

Kom igjen, en blå adm. dir body? Jenta fikk bare være hjerteknuser i kontorhierarkiet. Her er det noen som har gitt etter for trangen til å pirke i en feminist.

Skjønner godt at folk fyrer seg litt opp for sånt. Men er det rart, egentlig? Eurosko smører fremdeles på med kjønnsroller fra femtitallet:

Neida, vi jenter vil ikke leke og klatre i trær. Vi vil bare sitte her på glitterrumpene våre og forlange ny tiara, vi. Pappa??

Det viktigste jeg kan lære min datter er at hun kan bli hva hun vil.

Hun kan klatre i trær, spille fotball, blø neseblod, kle seg i kjole, sminke leppene, prøve mine høyhælte sko, lære å kjøre motorsykkel med pappa. Hun kan få bli med vennene sine på tur i skogen, hun skal bli oppfordret til å ha både guttevenner og jentevenner. Om hun vil kle seg som prinsesse til karnevalet er det selvfølgelig helt i orden. 

Men jeg kommer aldri til å sette henne i rollen som "prinsesse". Og hva er egentlig ønsket om å bli prinsesse? Du vil jobbe for monarkiet? Eller du vil bli reddet av prinsen på den hvite Disneyhesten og leve lykkelig alle dine dager?

Min personlige tanke går litt på at det blir det samme som å lære henne at for å komme frem i livet, må man gjerne gjøre seg søt og deilig. Litt hjelpesløs. Derfor synes jeg det er litt frustrerende å se hvilke roller vi kler på barna helt fra de er nyfødt. Det bare skildrer litt det vi innerst inne kanskje fremdeles tenker? At jenter er søte og skrøpelige og må passes ekstra godt på - og at bare gutter er de som får bli skitne på hendene, få skrubbsår og gjøre spennende ting.

Må døtrene våre på død og liv bli "princess in training"? Pakkes inn i bobleplast og skånes i hjel? Er vi så søte og lettknuselige? Er det derfor vi i dag har en generasjon av jenter som fordummer seg selv og gjør seg snuppelige just for the fun of it? Må jentene bli kalt for "guttejenter" med en gang de går utenfor rollen som "princess in training" ?

Hvorfor er definisjonen på en jente fremdeles så snever, når den for kvinner er så enormt bred?

Kan hun ikke heller læres tidlig at hun ikke er verken svakere eller dårligere stilt enn en gutt? Det er ikke engang en kamp hun trenger å ta, men noe vi gir henne begrensninger med å lære opp til. Hun kan egentlig bli gitt uendelige muligheter. Vi er priviligerte som bor i en del av verden som gir henne mulighet til å bli adm. dir uten at noen tenker at det er noe merkelig. Kvinnene før oss har kjempet den kampen - og i dag er vi så heldige å nyte godene av dette. Kan vi ikke gjøre ære på de tøffe kvinnene som banet vei - og nyte alt vi kan gjøre og få til?

Vi kues ikke. Vi kan stemme, kjøre bil, jobbe fulltid, være sjef, etablere firma. Vi kan gifte oss med den vi vil - eller vi kan droppe å gifte oss. Kanskje leve et homofilt samliv? Vi kan bestemme selv om vi vil ta ut mammaperm eller pappaperm. Vi kan være autoritære sjefer, myke husmødre, gründere og sterke individer med evnen til å tenke selv og bli tatt på alvor. Vi får være akkurat den vi vil være.

Så hvorfor kler vi fremdeles jentene våre som fjollete små prinsesser og porselensdukker?




Lik og del om du synes Mette Marit gjør en bedre jobb på den faktiske prinsessejobben enn forvirrede tyllkledde døtre med tiara og rosa glitterbonanza.

 

66 kommentarer

Oda Helene Hjørnevik

09.06.2015 kl.13:32

Bra innlegg!

Ta gjerne en titt innom min blogg også!

Christine Nevervik

09.06.2015 kl.13:48

Amen!

Jeg har ofte blitt grenseløst provosert over kjønnsrollene som blir presentert for barn i dag. Og disse jentene skal jo faktisk lære å bli direktører, gründere, bussjåfører eller hva det nå er de har lyst til. Frigjorte kvinner med alle muligheter. Hvordan skal det gå når de får presentert et bilde der jenter er små prinsesser og gutter er tøffe og handlekraftige. Jeg er selv tante til en liten jente, og hun er et helt lite menneske, med mange ulike sider. Hun liker gravemaskiner og briojernbane, men også doktorsett og dukker. Hun kan pynte seg og leke prinsesse, men også løpe fort og klatre høyt, og jeg blir rasende ved tanken på at noen skal fortelle henne hva hun kan og ikke kan gjøre bare fordi hun er jente.

Forresten så hater jeg også uttrykket "guttejente", som om det å være tøff er en egenskap forbeholdt gutter.

Anette

09.06.2015 kl.13:50

Jeg har "strevd" med dette i tre år nå.. Mitt tips er å gå rett i "gutteavdelingen" fortsatt. Der har de mye fint som er relativt kjønnsnøytralt. Du setter virkelig ord på noe viktig!

Inspirato.blogg.no

09.06.2015 kl.13:52

Christine Nevervik: Enig med alt du skriver. Det er unødvendig, utdatert og hemmende for de som skal opp og stå på egne ben. På tide å ta en revurdering av kjønnsroller anno 2015.

Prinsessekjøret er så... 1893.

Anja

09.06.2015 kl.13:53

Anbefaler Polarn O. Pyret!! Mye unisex og mye fint til jente som ikke er typisk "rosa prinsesse". Miljøbevisste og kvalitetsbevisste er de også.

dagrun

09.06.2015 kl.14:01

vi bestemmer ikke helt om vi vil ta pappaperm eller mammaperm. det er fortsatt et krav til at mor skal være i jobb (og dermed ikke istand til å ta seg av ungen) om pappa vil ha av felleskvoten. men mamma kan ta hele felleskvoten om hun vil, stilles ingen krav om at pappaen må være i jobb. så det henger igjen. og sammen. det henger vel sammen på noe vis dette.

Inspirato.blogg.no

09.06.2015 kl.14:05

Anja: Synes "Newbie" på KappAhl er veldig fin og ikke-prinsessete.

http://www.kappahl.com/nn-NO/kids/kolleksjoner/newbie/

Polarn O. Pyret har vært flinke og tidløse -spreke farger og fin kjønnsbalanse. Zara har litt både og. Mye fint og litt som er litt for spjåkete.

Jeg liker jenteklær som er feminine, pene og klassiske - uten å fortelle helt feil budskap. Hvis jeg ikke selv ville kledt det på meg som baby, vil jeg ikke kle min datter i det. Men nydelig med kjoler, blonder, blomster og litt tydelige tegn på hvilket kjønn man har fått oppi vognen. La oss være ærlige om at babyer, ser jo i stor grad ut som babyer. Ikke jenter eller gutter.

Men jeg trenger vel for pokker ikke tiara for å vise verden at jeg har født en jente?

Inspirato.blogg.no

09.06.2015 kl.14:08

dagrun: Praktisk - og ammemessig så skjønner jeg jo at det finnes en "standard" løsning for mammakvoten. At det stilles andre krav til far enn mor - er jo ganske unødvendig selv om de fleste står ganske fritt til å bestemme felleskvoten selv. At NAV har laget et komplett idioti hva angår den byråkratiske papirmøllen sin og søknadsprosessen, er en annen og også viktig debatt. Det systemet er jo helt på trynet!

zena zuza

09.06.2015 kl.14:20

Under fjorårets julegaveshopping stoppet jeg innom H&M for å handle litt til de nyankomne verdensborgerne i vennegjengen, og på jenteavdelingen sto det en liten gutt som var superfascinert av en trylletsav i glitter og et tyllskjørt.. Faren prøvde desperat å få guttungen over på gutteavdelingen og sa hele tiden at "dette er ikke noe for deg" og "du må jo ha bil på genseren din". Ble veldig trist på guttungens vegne.

Jeg merker meg veldig ofte at det på gutteavdelingen er veldig guttete klær samt de mer "kjønnsnøytrale" og så er jenteavdelingen stappet av rosa og glitter. Hadde vært fint med litt mer bredde, på begge avdelinger.

Men sånn litt på kanten når det gjelder jenter og tiaraer... Her er en fantastisk Tom Hanks parodi på Toddlers&Tiaras....

https://www.youtube.com/watch?v=dPLWKBWkn3s&feature=player_embedded

Linn

09.06.2015 kl.14:21

Takk for innlegget! Godt skrevet. Er førstegangsgravid med en liten jente. Er selv oppvokst med storebror som jeg arvet klær av. Er glad jeg fikk gå rundt i "gutteklær" og ikke bare ble kledd opp som en porselensdukke. Man skulle ønske vi hadde kommet litt lenger idag, men vi må dessverre være bevisste på dette punktet selv da butikkene og reklamen ønsker at vi fortsatt skal kle barn etter stereotyper. Merkelig og trist at det er sånn!

Inspirato.blogg.no

09.06.2015 kl.14:34

zena zuza: Hahaha! Spot on! Ultimate sexy baby 2011, herlig.

Du har rett i det med gutteavdelingen, der ser jo klærne faktisk ut som miniversjoner av det vi gjerne kunne kledd på en voksen. Men hvem i alle dager er det som frivillig vil kle seg som disse jentebabyene blir påkledd?

Sara

09.06.2015 kl.14:48

TAKK! Akkurat det jeg føler også. Alle sier jeg må kle den kommende "prinsessen" i rosa for at folk skal se hva som ligger i vognen. Altså er det så viktig om det er gutt eller jente som ligger der? De kan jo bare spørre om de er så nysgjerrige? "Ja, men en liten rosa blomst må hun ha så de ikke tror hun er en gutt!" Årh, la de tro det er en gutt om de vil sier nå jeg... Her kommer det til å gå i hvitt, grått, rosa, blått osv, så lenge det er mykt å behagelig uten for mye dill :D

zena zuza

09.06.2015 kl.14:50

Sexy feet! SEXY FEET!

Kan tenke meg mange som vil være kledd som disse jentene... På karneval.

Rødhette

09.06.2015 kl.14:53

Amen!

Inspirato.blogg.no

09.06.2015 kl.14:58

Sara: Her er det ganske mange arvede klær fra storebror Max, der vi kjøpte mye kjønnsnøytralt og grått/brunt/beige/friske farger sist - og så har jeg kjøpt endel litt mer feminine bodyer med søte krager og sånt. Kjoler har hun selvfølgelig også fått, men svært få rosa snuppeting. Men hun kan gjerne få noen sløyfer og blomster - jeg ser ikke noe galt med å kle henne jentete. Men det var jammen en overgang fra gutteklær til å se og vurdere jenteting som jeg faktisk ville godta å ha i skapet hennes her :-) Vi får se hva som skjer når hun kommer til verden! Gratulerer, forresten!

Berit

09.06.2015 kl.15:00

Fint og viktig innlegg! Det er jo tydeligvis et marked for disse klærne, all den tid butikkene satser så sterkt på prinsessesegmentet. Blant mine bekjente hører jeg ofte at "butikkene er fulle av dette, så da er det jo det vi ender med å kjøpe", men jeg tror det er kjempeviktig at vi som forbrukere bruker vår makt ved å ikke kjøpe tyll og tull.

Generelt synes jeg det er en uting å kalle barn for både prinser og prinsesser. Selvsagt er vi superstolte av barna våre og synes at de er de beste og fineste i hele verden, men de er da vitterlig "bare" mennesker som alle andre og trenger vel kanskje ikke å vokse opp med en forestilling om at de er noe opphøyet eller bedre enn andre.

zentia

09.06.2015 kl.15:09

Kjenner jeg er glad jeg hekler fine gaver til kommende smårollinger.

Inspirato.blogg.no

09.06.2015 kl.15:13

zentia: Det er så utrolig mye fint man kan lage selv om man er så heldig å vite hvordan! Har hatt dødslyst å lære meg å strikke/hekle selv, men jeg finner aldri tiden/tålmodigheten til å sette meg ned å øve. Har til og med kjøpt utstyr og garn og greier! Heldig er du! Og flink!

Linn

09.06.2015 kl.15:19

Veldig godt innlegg. Tenkt mye på temaet selv i de siste. Det viser at selv om mye har forandret seg på denne fronten så er det fortsatt langt igjen til total likestilling. At små barn skal ufrivillig ha på seg klær som i bunn og grunn er nedtrykkene for sitt egen kjønn er en skam for det kvinner har jobbet for i så mange år. Jeg har alltid vært en guttejente, hatet rosa i alle år. Kastet meg fra tre til tre mens andre jenter ikke fikk lov fordi det ville ødelgge kjolen dems. Jeg er glad mamma lot meg få lov til det når jeg var liten, og ga søren i hva som var "idealet" eller hva man skal kalle det. Thumbs up!

zentia

09.06.2015 kl.15:23

Du har helt sikker mer enn nok med å styre familie, pusse opp og eget hus og firma - så ser den=) Og tusen takk - om det er trøst så kan jeg ikke på noen måter tegne. Da får bamser og vogntepper være mitt "talent" =D Men syns du har masse gode poeng forresten. Tenkt på det mange ganger selv. Jeg bøyer meg i støvet for de foreldrene som lar gutter ta på seg litt neglelakk fordi de har lyst på uten å måtte fortelle det er en jenteting, eller la jenter falle, snuble og bli skitten uten å få høre at slik skal ikke pene jenter se ut.

Caroline

09.06.2015 kl.16:01

Amen til dette innlegget. Dette er en rant jeg selv har igjen, og igjen.

Og selv om småjentene skal dolles opp og skjemmes bort som ekte prinsesser, må de for all del ikke gå livet i møte med noen form for illusjon om at de faktisk ER bra nok: http://www.huffingtonpost.com/2015/04/03/i-hate-my-thighs-onesies_n_7000992.html

Huff. Jeg er glad det finnes fornuftige mødre i verden som ser forbi alt det utstafferte og glitrende, og lærer døtrene sine at de kan bli akkurat det de vil, og at det er helt greit å være seg selv!

Inspirato.blogg.no

09.06.2015 kl.16:09

Caroline: Fantastisk stunt med de bodyene. Det setter ord på det som skjer med oppfostringen av små prinsesser. Det gjør på den ene siden sånn at jeg blir litt engstelig for å få en datter - men så blir jeg litt fandeninvolsk for å vise at det ikke MÅ være sånn. Og resten tror jeg bare vi tar underveis og lærer av underveis. Vi vet jo ikke hva slags personlighet lille babyen kommer til å få, men jeg må si at jeg gleder meg til å blir kjent med den og oppfordre til å utvikle seg videre.

Milla

09.06.2015 kl.16:24

Tror det har veldig mye med hva trenden er når barna blir født. Når min elste kom til verden var jente fargene, brun og mørkelilla. Jeg lette desperate etter noen litt søte klær, internett ble redningen. Når hu yngste ble født var det hodeskaller og tattovering lingenede saker som var inn. Body med tatto hodeskalle??! Jeg spurte etter en bukse med litt sommerfugler eller noe på. Da fikk jeg som svar sorry det er ikke moten nå. Men så bodde jeg på en liten plass med barne 2 butikker som solgte barneklær. Igjen intertt som ble redningen. Nå sliter jeg med at hu minste er så høy at i en alder av 7 år så må hun kjøp klær i str 134 og ungdoms avd er ikke så grei for ei på 7.. så igjen blir interett redningen... så handle på nett mye lettere :)

Stine L.

09.06.2015 kl.17:16

Veldig bra innlegg, og eg er helt einig. Korfor skal jenter vere søte små prinsesser, og guttane ha biler og action. Vi venter nr 2, og veit ikkje kjønnet endåg. Har ikkje tenkt gjere noke forskjell om da blir jente eller gutt med tanke på kle arving, jenter kan no jaggu blir kledd opp i grønt, gult , brunt og blått like mykje som ein gutt. Er so utrulig lei prinsesse styret som regjerer i butikkane, og gjennom media. Eg var ei "guttejente" som da blir so fint kalt. Fordi eg hadde to eldre brødre og vaks opp på ein gard, var da so mykje kjekkare å leike i skogen, herje i sanden med leikebila og gravemaskin, og ville aldri ha bytta vekk den delen av oppveksten for rosa jenteleiker og ein tiara.

Isa

09.06.2015 kl.17:32

Takk! Jeg er så enig med deg. Så lenge vi fortsetter å gjøre så innmari forskjell på små gutter og jenter kan ikke dette bli sagt ofte nok og høyt nok. Vi jobber for likestilling for voksne damer, og for alt annet enn likestilling hos barn? Jeg tror nok ikke folk flest ønsker at datteren deres skal gå rundt som en bortsjemt, hjelpesløs prinsesse, absolutt ikke, men det er noe i underbevisstheten vår når vi kjøper og kler døttrene våre i slike klær (og sønnene i typiske "gutteklær"). Vi påvirkes av det, og barna påvirkes, og vi behandler barna deretter - ubevisst,

Bente

09.06.2015 kl.17:57

Bra innlegg! Det er vanskelig å finne fornuftige klær til jenter!

Forøvrig er det ikke NAV som har laget reglene og systemet for foreldrepenger, det er politikerne. NAV forvalter regelverket som politikerne har laget!

Stine

09.06.2015 kl.18:15

Jeg jobber i en butikk som selger barnetøy og for en tid siden skulle jeg hjelpe en nybakt bestemor med å finne noe fint til ei nyfødt jente. Jeg fant frem flere sett i hvitt med lysebrune og rosa detaljer. Delikat og feminint tenkte jeg, men bestemora mente at dette ikke var rosa nok. "Hun er VELDIG sånn rosa jente, skjønner du.." sa hun... :P

Forøvrig reagerte jeg også litt på at NAV driter i hva pappaen gjør mens mor bruker fellesperioden men når far skal ta av fellesperioden må mor dokumentere hva hun bruker sin tid på. :P

Bente

09.06.2015 kl.18:26

Det er ikke NAV som bestemmer dette, men politikerne. NAV følger bare lovverket. Men jeg er enig i at det er rart at politikerne ikke gjør noe med lovverket og at de synes det er greit i et likestillingsperspektiv.

09.06.2015 kl.21:09

og folk spør mæ koffer æ e feminist...

Henriette

09.06.2015 kl.21:10

Nå er det jo ikke helt sånn alltid da. Jeg er overhodet ikke noen dolle, gikk helst i joggebukse, da jeg var liten, håret løst og lekte med gutta. Sminke begynte jeg med langt senere en de andre... Da jeg selv fikk en jente fikk hun selvfølgelig mye rosa av andre, men også mye nøytralt. Jeg var praktisk, hadde planlagt to barn, neste kunne bli en gutt... Denne jenta var født "prinsesse", der jeg aldri lekte med dukker, stelte hun puslet med de og sang. Gjerne ikledd rosa tiara og strutteskjørt. Hun elsket høye hæler, smykker og sminke fra hun var liten. Hun fikk gå på storsenteret i prinsesse kjole. ( dette var gaver fra andre) Frykt ikke, hun er ingen "prinsesse" i dag. Hun kjører 6-hjuling, sykler, står på slalåm, rir, blir møkkete, bruker olabukser, boots, men liker fortsatt å pynte seg i fine kjoler og sminke seg. ( hun er 11)... Poenget er at de er den de er... du kan gi jenter prinsessekjoler og de velger buksene, eller du kan la være og de kommer hjem med naboens tiara.

Da jeg fikk en sønn, vasset han i dukker og prinsessekjoler, ble kledd opp av søsteren og syntes det var stas.... likevel var det biler traktorer og 4-hjuling som er hans interesse i dag. Tror ikke vi skal bekymre oss om disse kjønnsrollene. Jeg tror virkelig ikke det har så mye å si om gutta går med ADM dir, og jentene prinsessegensere.

Vi er og blir forskjellige, og den personligheten skal vi ikke undervurdere. Hjelpesløse barn er det ingen som ønsker seg, men det har lite med prinsessekjoler og strutteskjørt å gjøre, der er det helt andre ting som spiller inn :-)

Linda

09.06.2015 kl.21:27

Er helt enig med deg! Vi har ikke fått vite kjønn enda, men om vi får jente kommer vi til å handle på nett. megogmage.no, barneklær.no og barnebutikken-lykkeliten.no har veldig mye fint til både gutt og jente, uten glitter og fjas!

Ruffen

10.06.2015 kl.00:04

Nøstebarn har mye fint, i ull og silke, uten for mye gutt/jentefokus. Selv strikker jeg mye til mange, og gir gjerne brunt, grønt og blått til jentebabyer. Selv fikk jeg sjelden gå i rosa som liten, det var blått og grønt som var mine farger. Broren og søstra mi fikk gå i gult og brunt. Nå har både jeg og søs fått fargeanalyse i 30-årsgave, og det var interessant. Ingen av oss kler rosa i det hele tatt. Har aldri gjort. Om folk må vite hva babyen er for kjønn kan de spørre familien. Og det er lov å legge ut "i dag ble vi foreldre til en sunn og frisk baby!" Og la kjønn være et ikketema. For fra første øyeblikk er der "stor, sterk gutt" og "søt lita jente/prinsesse". Vi vet alle at personligheten like gjerne kan være søt liten gutt og stor, sterk jente. La dem selv vise hvem de er!

10.06.2015 kl.01:08

Anbefaler Noa Noa! Jenteklær fra 0-12 år. Lite glitter og mange andre fine farger enn rosa.

Tine

10.06.2015 kl.08:53

Amen!!

Da jenta mi var baby kjøpte jeg buksene på gutteavd. Kjøper enda buksene henbes på gutteavd. Og nå er hun tre år. Guttene har mer anvendelige klær som det går an å leke i. Holdt på å lete meg ihjel etter en lett sommerjakke til hu i fjor. Spurte om hjelp i butikken og da viste ekspeditøren meg noen kåper 😳 Jeg ble passe paff. Sa t hu at jeg skulle ha en lett sommerjakke som dattera mi kunne leke i.

Og de dongeribuksene de selger, slim fit, til småjenter. Går jo ikke an å leke i de...ser fryktelig ubehagelig ut. Nå har ho ei dongeribukse som er kjøpt på gutteavd. Og resten er joggebukser.

Maren

10.06.2015 kl.09:06

Hei! Må bare få si at du setter ord på noe jeg selv har tenkt mye på, siden jeg ble mor til en liten jente for snart tre år siden. Som forelder tenker jeg at man har et stort ansvar ifht hvilke holdninger man fører over på barna sine. Jeg har med vilje unngått alle typer klær med ulike typer prinsesse-trykk, da jeg syns det er upassende til små barn. Jeg har da ikke født en prinsesse, men en jente! Og hun er foreløpig temmelig likegyldig hva hun har på seg 😉 For et par uker siden fikk hun være med i butikken å velge seg en ny pysj (første gang hun har fått være med på dette) og hun løp rett bort i gutteavdelingen å plukket ut en sort kaptein sabeltannpysj...hennes store helt! Med stjerner i øynene utbrøt hun, åh, denne ønsker jeg meg mamma! Og da ble det sånn 😊 hun var så stolt når hun kom hjem, og spradet rundt i sin nye pysj stylet med mammas armbånd og høye heler. En god blanding, med andre ord...og hun følte seg som verdens fineste.

Labbeline

10.06.2015 kl.09:23

Utrolig godt skrevet. Og så alt for sant. Mista helt lysten på å gå i barneavdelinger.

Hilsen mamma til to voksne jenter, som heldigvis slapp det her. (og har også tro på at mine døtre ikke vil "kle opp" sine evt døtre)

Victoria

10.06.2015 kl.09:44

Jeg lurer på om folk faktisk er klar over at før i tiden var rosa en "gutte-farge" og blått en "jente-fargen"?

Beppe Mø

10.06.2015 kl.09:46

Nå fremstiller jo denne artikkelen alt som mye verre enn det er i virkeligheten. (men det er vel litt av poenget)

Selvsagt må ikke døtrene være prinsesser. Klær velger man da selv - og det er ikke bare prinsesseklær i butikkene. (med mindre du er inne i en prinsessebutikk da..)

Eksempelet med adm.dir er også dårlig -for "adm.dir" finner du både til jenter og gutter - og det spiller jo ikke på at gutten eller jenta skal vokse opp å nødvendigvis bli en direktør - men det er selvsagt humoristisk ment for å vise at i denne familien er det barnet som er sjefen. Det er vel ikke så vanskelig å forstå? :)

Min jente vil alltid være min lille prinsesse - men det betyr ikke at hun bare går i prinsesseklær og rosa klær for det.

10.06.2015 kl.10:02

Men ingen vil være gift med en mann i skjørt. Med mindre han er skotte. Tross alt.

Tone

10.06.2015 kl.10:13

Kunne ikke vært mer enig Mona!

Jeg har to gutter fra før og venter nå jente om et par/tre uker. Denne jenta kommer til å arve masse fra storebrødrene sine; her blir det mye blått regntøy, og jeg har mye "nøytralt" tøy fra POP liggendes (i spreke farger). Jeg er ikke veldig glad i rosa selv, det har jeg aldri vært. Kommer aldri til å omtale jenta som "prinsessa mi", hun er da på ingen måte en prinsesse! På samme måte som om gutta mine heller ikke er prinser ;)

Mari

10.06.2015 kl.10:14

Jeg er så enig, veldig bra skrevet. Det er alt jeg har å si!

Sandra

10.06.2015 kl.10:30

AMEN!! Endelig flere som har skjønt det. Og hvorfor må folk kalle sine nyfødte for prinser og prinsesser egentlig? "Prinsessa kom til verden....."

Dette skillet på kjønn fortsetter jo på voksenklær også! Herresko i blått og damesko i rosa/lilla?? Jeg er 28 år og vil ikke ha rosa sko!

Hvis jeg får ei jente, ikke prinsesse, skal hun kles opp i alle farger, helt til hun eventuelt kommer i "må ha rosa klær" alderen og vil bestemme selv. Hvis hun er lik mora si så kommer det heldigvis ikke til å skje.

Jølle

10.06.2015 kl.10:37

Jeg trodde Märtha hadde kurert oss for sånt.

Thor

10.06.2015 kl.11:14

Du cherrypicker noe voldsomt for å lage ett poeng her, noe som ikke er veldig ærlig synes jeg. Er forelder selv, og har vært i disse gigantiske jenteavdelingene, og ja de har det du sier, men de har også ekstremt mye relativt nøytralt. Gutteavdelingene har det samme, bare mindre utvalg.

Og jeg tror jeg har ett svar på hvorfor det fremdeles er slik. Jeg har 3 nieser, alle elsker det meste, som de aller aller fleste barn, fotball, løping, klatring osv osv (dog ingen liker å leke med biler). De kler seg relativt nøytralt, som min egen sønn og nevøer også gjør når de blir litt eldre. Men om de kan velge hva de vil gå med, så velger alle 3 prinsesse elsa kjolen.

Også til dette kjønnsrolle tullet du snakker om. Det er faktisk helt irrelevant. Når de er så små så er disse klærne for FORELDRENE, ikke barna. De har ikke noe konsept overhodet over noen av de tingene, og kommer ikke engang til å huske dette når de blir eldre. Og vet du hvorfor de er slik? Fordi vi foreldre elsker stereotypiene for det meste. Og prinsesse har ikke noe med at de skal sitte rundt på ræven å vente på en annen, disney har jo ryddet opp i dette allerede, men det er noe veldig mange kaller sine jenter, og lille prins for guttene sine.

Jeg tror nok problemet ditt, og mange andre er at dere er for narsisistikse, og ser alt igjennom brillene dere har fått fra feminister. Hvordan dere kan få jente/gutteklær til toddlere, som er laget for at foreldrene skal gå "awwww" på sine egne barn enda mer til å bli en kamp mot kjønnsroller er så vanvittig jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

10.06.2015 kl.11:18

Det er vel foreldrene som svikter om man lar hva som står på klærne definere barna! Om jeg velger en genser som det står prinsesse på til datteren min, betyr ikke det at hun skal dolles opp å behandles som en prinsesse. Det er vi voksne som blåser det opp, barna lar ikke en t-shorte definere hvem de er eller hvem de skal bli.

Arne Johansen

10.06.2015 kl.11:26

Så er det bare det kjedelige da, at hvis unga selv får velge så blir det akkurat slik som dette.

Kast unga inn i en klesbutikk og "alle" jentene vil nesten garanterte komme tilbake med armene fulle av rosa prinsessekjoler og klær. Så får man bare være så indignert man vil.

Hilde

10.06.2015 kl.11:33

Altså, dette her synes jeg ble litt for dumt. For det første så finnes det masse jenteklær på barneavdelingene som ikke bare er prinsesse, rosa, glitter og tyll. For det andre så handler klær mer om smak, foreldre kler barna sine opp i klær de liker. Ikke for å definere hvem de er. Blir for dumt og hysterisk å snakke om kjønnsroller når det kommer til barneklær.

Jeg har ei jente selv som jeg en gang i blant doller litt opp, men ikke for at hun er "princess in training" eller for å definere hvem hun er, men fordi jeg liker klærne.

Slutt å klag

10.06.2015 kl.12:23

Idiot

Forbanna dritt innlegg

La barne vær prinsesse og gutter prins

Hvem faen bryr seg?

Vi er i årstall 2015

Rune

10.06.2015 kl.12:33

Gjeeeeeeesp....

Malin

10.06.2015 kl.15:02

Helt enig med alt du har skrevet! Er ikke noen unger her i bildet enda, men har absolutt ingen planer om å dulle dem opp slikt når den tid kommer. Den eneste prinsen og prinsessa her i huset er de to små kattene, og de er de eneste som kommer til å være det og.

Så langt man ikke blir gift med en kommende konge såklart :o

Thrine

10.06.2015 kl.15:44

Er mange mødre som er veldig prinsessestyrt. Selv stusser jeg spesielt på mødre med to tre gutter først som får jente. Skulle trodd guttene bare var til bry, for plutselig er det bare prinsessen det vises bilder av, fortelles om osv.

Heldigvis er jeg guttemamma.

Torbjørn

10.06.2015 kl.16:55

Men å kjøre motorsykkel... Det skal vi lære av PAPPA ;)

10.06.2015 kl.17:59

Dette må være det dummeste jeg har lest idag... DU MÅ jo ikke kjøpe det hvis ikke du liker det. Det finnes masse uten sånn tekst og. Jenta mi på fire liker ALT. Hun liker å klatre, hun liker å leke i sanden, hun liker stort sett det samme som alle barn på fire år. Og i likhet med andre jenter på 4 år, kler hun seg ut som prinsesse. Nå går det I blått og dronning Elsa fra frost. Hvorfor skal man mene noe om hva som er i butikken???? La Vær å kjøp det og Vær fornøyd med at du har valget!

Trude

10.06.2015 kl.18:42

Nå aner ikke jeg hvor du/dere handler, men synes BABY/newbie avdelingene både på lindex, kapphal og Cubus er utrolig Flinke på dette - alt er dusete fargetoner , og mye er i beige, hvitt og grått! Datteren min brukte MYE derfra når hun var baby <3

Nå som hun er større og får være med å bestemme selv er nok stilen litt mer rosa, og hun går gjærne i kjoler både til hverdags og fest , men føler det blir like dumt å Begynde å nekte jenta å gå i de klærne HUN liker, bare fordi jeg mener ting gjærne kan være litt mer kjønnsnøytralt :)

Lillian

10.06.2015 kl.18:56

Dette må jo enhver få velge selv. det som er rett for den ene, trenger ikke være det for den andre. Har selv 3 gutter og ei jente, og selvsagt var det kjekt og få gå på jenteavd. og handle klær, etter tre gutter. Og selv om jeg syns det var stas og pynte jenta vår opp både med kjoler og sløyfer, ble hun alikevel en av dem som klatra i trær og kom hjem både med skrubbsår og skitt under neglene. Jeg har ikke dårlig samvittighet for rosa tyll og glitter i barndommen, og det trenger ingen andre ha heller :D

Trude

10.06.2015 kl.19:30

Hvem sier det må være enten eller , kan ikke jentene få sitte i toppen av ett tred i ett tyllskjørt, om de vil det? ;-) klær verken skaper eller definerer hvem vi er !

Marthe

10.06.2015 kl.21:10

Dette er jo å leke feminist. Foreldre kan da vell lære opp jentene sine til at de er likestilt til tross for at de kler på dem noe rosa! Og kalle en jente baby under året for ei prinsesse, vil ikke ha noen påvirkning for hennes videre utvikling. Kjært barn har mange navn.

Foreldre som stiller jente sine til skjønnhetskonkurranser er derimot fæle greier, men så vidt jeg vet er dette typisk amerikansk ukultur og ikke noe vi sliter med i Norge.

Astrid

11.06.2015 kl.10:37

Jeg har to nieser på 2 og 4. Hun på 4 er utrolig rosa, men det får hun velge selv. Selv sier jeg til dem: Tantes godjente, og tantes bestevenn. De liker det. Aldri vært noe glad i prinsessestyret.

Linusen

11.06.2015 kl.10:40

Helt enig i mye av dette! Selv sangbøker skal være forskjellig?! Hva i alle dager... Her i gården synger vi i "sangbok til gutter" (heter noe i den duren) til alle tantebarna.. Ikke bare gutter! Idiotisk...

Sånn btw, selv ikke fan av rosa så godt. Newbie fra kappahl har ekstremt mye fint, men en stund siden jeg har sett så vet ikke om de har fått inn mer rosa da! Men du visste nok om det merket fra før av tenker jeg meg👍

Håper alt ordner seg med fødsel,det fortjener du! Har fulgt deg i en evighet nå.. Og kommer til å fortsette med det. Elsker når du skriver om hva du har sett, eller andre morsomme ting! Ler høyt da:)

Kunne vi fått sett mer bilder av leiligheten ? Trenger litt inspo;)

Ha en god dag videre!😊

Kronprinsessen

11.06.2015 kl.15:22

Får jeg en jente, så er det klart hun skal være prinsesse! Så lenge jeg har mulighet til å påvirke det, så skal mine barn kle seg stereotypisk for kjønnet sitt, -ikke snakk om annet. Det er jo helt tragisk om man tor at en jente som er kledd i rosa som baby er dømt til å bli underdanig uten egne meninger og at det er forhåndsbestemt at hun ikke får en god utdannelse og karriere bare fordi at foreldrene syntes det var stas å kle ungen i rosa... Teit innlegg som lyser rødstrømpe...

Bestemor

11.06.2015 kl.17:18

Det er mye, mye verre nå enn da mine døtre var smårollinger. Jentene mine hadde praktiske plagg de kunne herje rundt i, og det var lite rosa den gang. En av dem har en liten selv nå, og jeg ser jo butikkene er proppa med rosa nusseligheter. Jeg begriper ikke hvor alt dette tyllfjaset og prinsesseriet kommer fra. USA? De er veldig ivrige på å stille ut bleiebarn i sminke, tiara og tyll der i skjønnhetskonkurranser. Vanvittig opplegg.

På den annen side bør ikke rosa bli totalt "politisk ukorrekt" bare fordi det er rosa og feminister hater den. Jentene mine fikk da en rosa jåleperiode i ung, voksen alder, og det fant de på helt av seg selv. Ikke min skyld. :)

Mina

11.06.2015 kl.19:55

Jeg jobber selv i en barnekleskjede nærmere bestemt Polarn O. Pyret, og jeg er så stolt av hvor "Unisex" vi er i forhold til veldig mange andre barnekleskjeder! :-) Men jeg må bare presisere at det er en grunn til at veldig mange kleskjeder opererer med såkalte "gutte" og "jente"-klær, og det er fordi det er det som selger. Så forbrukerne/kundene har like stor skyld i at det er blitt som det har blitt. Hadde jeg fått en tier for hver gang jeg har hørt "han kan ikke ha rød, han er gutt", "blå dress til ei jente?! Det går ikke" osv på jobb, hadde jeg nok tjent noen tusener mer i måneden for å si det sånn. Men det er flott at det er er tema som blir tatt opp og pratet om! Jeg hadde selv ingen anelse om hvor langt vi faktisk "henger etter" når det kommer til kjønnsroller- og farger før jeg begynte å jobbe i klesbutikk.

Astrid

11.06.2015 kl.20:47

Jeg er så enig! Hvis noen kaller datteren min på 15 mnd for prinsesse så får dem høre det. Makan!

Julie

12.06.2015 kl.09:54

Synes de fleste er helt ukritiske, foreldre /mammaer kjører på med rosa og prinsesser allerede før fødselen. Det er helt vanvittig fokus. Fikk mitt første barn i 96 og da var det helt annerledes enn å få barn i disse dager. Hva sier det om oss? Forbrukerne har stilltiende akseptert denne kjønnssegresjonen, eller ønsket den velkommen med åpne armer

Irene

12.06.2015 kl.16:47

Veldig enig! Jeg delte dette på min Facebookside og fikk som kommentar: Ett skritt fram, to tilbake.

Vi nyter godt av rettigheter som generasjonen over oss har jobba hardt for. Hvorfor i all verden skal vår generasjon gjøre alt den kan for at våre døtre ikke skal ha samme utgangspunkt?

Monica

25.06.2015 kl.02:34

Virkelig? Lar du klær definere ditt barn? Hvis du ikke mener ditt barn er dinn prinsesse eller din prins er det ditt valg. Men de fleste synes det. Og når vi er inne på det begrepet er det mange barns drøm siden mange barnefilmer også omhandler dette, det er også noe vi skal bidra til å la de oppnå så langt det er mulig! Barnefantasti er nydelig. Din virkelighet er noe annet enn barnefantasi. Prinsesse verden i barneverden er ikke det samme som mette Marit eller Victoria, husk det!! Barna tenker på vakre kjoler, tyll, tiara og slott! Gi barna magi og en fantasiverden og distanse fra voksenverden!

Skriv en ny kommentar

Inspirato.blogg.no

Inspirato.blogg.no

30, Oslo

Velkommen til mitt bloggarkiv - hvor jeg har publisert totalt 900 innlegg fra 2011-2016. Inspirato er en samling av tekster, bilder og innlegg skrevet av en illustratør, småbarnsmamma og gründer som skrev under Nettavisen / Side2 Foreldre. Dette er ferden min som "egen lykkes smed" - hvor jeg har skrevet om etableringsfase med både selskap og familie - hvor jeg har skapt den hverdagen jeg selv har ønsket. Her kan du lese om både oppturer og nedturer, gründerliv, totalrenovering og det å være gravid og få barn.

Kategorier

Arkiv

hits