Ikke la de drepe bydelen vår!

Vi bor på Bislet. Et herlig nabolag i Oslo hvor det er trygt og familievennlig, samtidig som det er et myldrende folkeliv. Kafeer, matbutikker, privateide nisjeforretninger som tilbyr alt fra gamle bøker, vintage klær til fiolinreparasjon.

Fra bakeriet ned i gaten dufter det kanelboller når jeg går forbi - og blomsterdamen ved siden av setter ut noen peoner som jeg kjøper med meg på tur hjem. En gjeng med smågutter løper over veien for å stikke opp i Stensparken. Trikken passerer jevnlig og frakter folk til og fra hvor enn de skal. Vareleveranser, postbiler, sykler og personbiler finner sin plass i systemet. Hele nabolaget er en stor og frodig symbiose av mennesker med ulike funksjoner, hverdager og behov. 

Folk på Bislet er stort sett blide. De hilser på hverandre på butikken, fordi de kjenner igjen naboene sine etter de har bodd her i en årerekke. Den gamle damen som jeg hjalp opp fra isen i fjor vinter, kommer bort til meg på butikken og gir meg et stort smil fordi hun kjenner meg igjen. Damen på malingsbutikken vet hvilken farge vi har på soveromsveggen, og budbilsjåføren himler med øynene fordi han må parkere lastebilen og navigere inn i bakgården med en pallejekk - igjen. 

Det vanskeligste med å bo i Oslo sentrum - er at det er mange om benet. Å finne parkeringsplass, for eksempel. Kommer man hjem litt for sent, eller det skjer noe i nabolaget, kan du banne på at du må sirkle nabolaget en god stund før du finner et sted å gjøre av bilen. 

Akkurat dette har ikke blitt noe bedre i det siste: Oslo kommune har nemlig bestemt seg for å ta livet av bydelen vår. 

Korrekt. Trikken skal frem. Fort som faen. Koste hva det koste vil.

Og for at trikken nå skal få lov å kjøre som Flytoget gjennom gatene våre, må 170 parkeringsplasser vike. Alt for at trikken kan spare 3 timer med forsinkelser fordelt på et helt år. Ett år! Det kjører trikker forbi hvert 5. eller 10. minutt - Så tapet er et bittelite spytt i havet! Theresesgate er hovedparkeringsmuligheten vi beboere i denne gaten har - for ikke å glemme alle kundene til våre små nisjebutikker. Nå står det steinklumper hver 70. centimeter og gir oss fingeren, på et kommunistisk vis. Og vi kjører i sirkel. Det går gjerne en time før bilen har funnet et sted. En sliten og trøtt barnehagegutt er gretten i baksetet fordi han vil inn og spise middag. Men mamma får ikke satt i fra seg bilen! Det har gått 45 minutter med sidegatekjøring. Rundt og rundt. Ingen ledige plasser. 2-åringen gråter. Mamma er på gråten. 


Oslo kommune har nemlig bestemt at det er vi som skal betale prisen for at trikken skal være de eneste som har rett til å fungere her i byen. Både vibrasjonene og transmisjonslyden fra trikken er nå mye høyere inn til oss i bygårdene rundt - fordi raden med lukeparkerte biler som effektivt dempet støyen før, nå er borte. Trikken skal holde 40 km/t, men den suser nå svært ofte forbi i godt over 50. Dette er en bydel med svært mange barnefamilier, og jeg vet mange som allerede vegret seg for å sende barna over gaten for å gå til skolen. De nye trikkene fra Italia har ingenting med begrepet "sporvogn" å gjøre - de er mer som et litt kortere godstog dekket med reklame, og jeg gleder meg ikke til den første skoleungen kommer i veien når trikken uhindret dundrer ned gaten her.



Ikke bare er parkeringsforbud et problem i det private liv. Vi driver også firma med nettbutikk, og har derfor ofte både varehenting- og levering hit. Lastebiler som kommer med varer. Paller med emballasje. Varebiler som skal hente forsendelser. Bare i uken som gikk, måtte jeg selv hente en leveranse 200 meter lengre ned i en sidegate - fordi sjåføren ikke fant et sted å stoppe. Selv om jeg har betalt for levering til døren. Tunge esker og europaller er en fordel å få levert på døren. Det er problematisk å få dem med seg på trikken.

Vi renoverer også leiligheten. Håndverkere som skal jobbe hos oss, må enten ha flaks eller glemme det. Maleren som skulle innom med maleutstyr, måtte bære pussemaskin, stige og bøtter fra Bolteløkka (400 meter lengre bort.) Daglig svir det for oss at vi ikke lengre har et nabolag som lar oss fungere på andre måter enn folkegruppen "trikkepassasjerer". Men jeg er også en trikkepassasjer. Og en fotgjenger. Og syklist. Og bilist. Det aller meste jeg gjør i hverdagen min utenom den absolutte bykjernen, krever bil. Jeg aksepterer at det tar tid i byen. Det er andre mennesker her også. Både på trikk, buss, i bil, på sykkel eller til fots. (For å ikke glemme de som sitter i rullestol, som nå må stoppe taxien midt i trikkesporet, og ikke kommer seg opp forbi steinbautaene som er plassert ut her!)

Oslo byråd - dere tenker kanskje vi er en storby med velutviklet kollektivtilbud i alle retninger. Det er vi ikke. Vi er lille Norge, og Oslo er en liten by med 650 000 mennesker. 80% av persontransporten i Norge skjer i bil. Se på egen statistikk! Her fungerer vi sammen. Legg gjerne til rette for god kollektivtransport, det setter vi alle pris på - men ikke lat som om vi ikke har behov for bil lengre. 



For ved å innføre parkeringsforbud tror jeg dere har glemt en rekke mennesker.

Hva med den eldre damen som er avhengig av hjemmehjelp for å i det hele tatt komme seg opp om morgenen? Hva med rørleggeren som kommer kjørende for å fikse en akutt lekkasje? Hva med brannbilen, når det brenner i en av våre 120 år gamle bygårder? Hvordan får vi fjernet farlig is på taket når ikke en lift kan kjøre inntil huset lengre? Hva med søppelcontainere og flyttebiler? Skal vi bare holde oss innendørs og håpe at ingenting går galt? Og hva med næringsdrivende i en gate som har klart å holde seg utenfor de store kjedene? Er de uønsket? Vil vi ha en by der ingen bor - som er dekket av kontorer og kommunale parkeringshus? En by som er aktiv om dagen, død om natten? Vil vi at alle skal bo utenfor byen? Er det kun kjøpesentre som har livets rett?

Støtt gjerne Facebookgruppen "Stopp prøveprosjekt i Theresesgate" om du synes det er urettferdig at et livlig og yrende bybilde med både beboere og små næringsdrivende skal byttes ut med en toglinje som går rett gjennom en død bydel. 

Ja til trikken - Men også bilister, beboere, næringsliv, flyttebiler, syklister og alle andre som er en del av byen vår. 

Del gjerne om du er enig! For snart er det din bydel sin tur.



Spre ordet - og fortell gjerne din historie i kommentarfeltet under. 

 

19 kommentarer

Håndverker

04.02.2014 kl.12:40

Med dette sier de klart og tydelig: I denne byen skal vi bare ha byråkrater som oss, og en og annen hipster er velkommen. Men er du håndverker kan du pakke varebilen vi ikke har plass til, og flytte til Jessheim. Og så den provoserende pengebruken med isskulpturer for å bøte på elendigheten... Jeg ser bare en eneste stor langfinger hver gang jeg titter på isskulpturene som smelter i +5. Respektløst!

Mads W. Schneider

04.02.2014 kl.13:16

Trikken «suser nå svært ofte forbi i godt over 50».

Kan du dokumentere denne påstanden?

Urban

04.02.2014 kl.13:32

Mads, hvorfor denne usaklige avsporingen? Tør du ikke å kommentere de andre påstandene om håndverkere, varebiler, hjelpetrengende osv. osv. som rammes av dette latterlige parkeringsforbudet?

Inspirato.blogg.no

04.02.2014 kl.13:37

Mads W. Schneider: Vel, har kjørt bak den opptil flere ganger og vet at den kjører temmelig mye fortere enn den skal. (Både 40 og 50km+) Nabodamen sa hun hadde lagt bak en i 55km. Den kjører F-O-R-T. Spesielt om kvelden når butikkene er stengt - da er det fritt frem. Hadde vi tatt en kjapp laserkontroll hadde jeg jo satt med dokumentasjon. Det skulle være lett - gir laserkontrollør én time en hvilken som helst kveld i Theresesgate. Vi ser rett ut på trikken fra stua og har finkalibrert ganske godt den "normale" lyden til en trikk i fornuftig hastighet. Svært ofte suser den opp og ned i usannsynlig høy hastighet, hele lydbildet endrer seg også da.

Du som er trikkefører, Mads - holder du alltid fartsgrensen i Theresesgate? Og et spørsmål til deg som kjenner Oslo uransakelige sporveier: Hva er årsaken til at dere med enkelte trikker kjører med 8-kantede hjul? De bråker noe så SINNSYKT når dere kjører forbi! Dunk-dunk-dunk-dunk-dunk-dunk.......... Det er klart, i 50km /t er det mer: D-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d !!!

Trygve

04.02.2014 kl.15:54

Dette ble for navit.

Forbudet kom fordi en del folk (og trikk) ble drit lei av at noen som ikke klarte å parkere bilen sin slik at trikken kunne passere. Personlig ville jeg heller utstyrt trikken med kraftigere støtfangere/fendere/plog som kunne skubbet bort bilene som stikker for langt ut i veibanen. Ikke særlig kult å måtte gå hjem fordi trikken venter på at Falken skal taue bort en feilparkert bil.

Inspirato.blogg.no

04.02.2014 kl.16:02

Trygve: Problemet er fullstendig forståelig. Trikken blir hindret av folk som har parkert dårlig/feil, og trikken hindres av dette 200 minutter i ÅRET. Løsningen på problemet er langt fra forståelig. Her må de jo ta grep om de som ikke klarer å parkere skikkelig - de som er til hinder for trikken! Ikke fjerne hele muligheten til å sette fra seg bilen for oss som vet at det finnes en trikk her og som passer på å ikke være til hinder for den! Bedre skilting, markering av ytre linje for lovlig parkering - og heller saftig bøtelegging av de som er til hinder for trikken. Skap en parkeringskultur som hjelper trikken, og som er redd for å få en økonomisk smekk større enn en parkeringsbot. Fotgjengere er til hinder for at jeg kan kjøre så fort jeg vil - men jeg foreslår ikke å ta bort gangfeltene av den grunn?

Gunnar Tingvoll

04.02.2014 kl.17:55

Veldig bra skrevet, Mona!

Inger W.

04.02.2014 kl.18:05

Trikken er uegnet i en moderne by, den er utdatert, trafikkfarlig og ekstremt støyende. Den er hele problemets kjerne, sett opp busser i stedet, de er fleksible og mye bedre tilpasset trafikkbildet og samspillet med omgivelsene. Bort med trikken!

Tina

04.02.2014 kl.19:38

Du burde slette innlegget om rosabloggere. Gud så barnslig det innlegget var av deg. Blir flau på dine vegner.

Mads W. Schneider

05.02.2014 kl.00:07

«Vel, har kjørt bak den opptil flere ganger og vet at den kjører temmelig mye fortere enn den skal. (Både 40 og 50km+) Nabodamen sa hun hadde lagt bak en i 55km.»

Dette er regelrett løgn. Holdeplassen Stensgata gjør at det ikke er mulig å komme opp i over 50 hvis trikken skal klare å stoppe der. Og som bilist ville du heller ikke klart å oppnå den hastigheten bak trikken på en så kort strekning.

Det du sier, er at du har kjørt ulovlig MENS du konsentrerte deg om å se på speedometeret? Utenkelig, ulovlig og uetisk.

Selv kjører jeg stort sett mellom 30 og 35. Det er en trygg og fin hastighet, og det gir mindre støy. Jeg er opptatt av å støye minst mulig.

Sara

05.02.2014 kl.18:00

Mads,

Det kan godt være det er utenkelig for deg, men sannheten er at flere av dine kollegaer faktisk kjører for fort. Det er selvfølgelig kanskje uetisk, men det skjer.

Selvom ruter selv foretar laserkontroller (siste midt i rushen) er det kanskje ikke alltid det som gir det mest korrekte bildet. Foreslår at du tar deg et par turer til Thereses gate på kveldstid og sjekker selv, for sannheten er (dessverre) at trikken ofte bryter fartsgrensen her.

Ellers vil jeg påpeke at dette var et flott innlegg, som viser at det faktisk i flere tilfeller er et behov for bil (selv om venstre og Mads ikke ser ut til å forstå dette). Hvis man har mulighet er trikk et flott alternativ, men man har ikke alltid det.

Det er synd at en hel bydel skal straffes for noen få enkeltindividers idiotiske parkering. Både når det kommer til trikkepassasjerer og beboere. Selv tar jeg trikk 4 ganger hver dag. Jeg har kun opplevd en forsinkelse i Thereses gate før steinblokkene skapte litt problemer i forbindelse med søppeltømming, de andre forsinkelsene har kommet fra andre steder.

Katrine A

05.02.2014 kl.22:20

Feie for sin egen dør før man kritiserer andre har jeg hørt, gjelder kanskje deg også det, Mads W. Schneider?

Utdrag fra Mads sin Facebookside:

« I dag kjørte jeg feil med trikken. Det skjer sånn omtrent én gang i året. I dag var åstedet Nybrua, stedet der vi har flest feilkjøringer. Jeg var så skråsikker på at jeg skulle opp Grünerløkka, men jeg var jo linje 17 via Trondheimsveien! Så nå er jeg altså en del av bermen. Sukk. Jeg sa det som det var på høyttaleren: «Dette var jammen trikkefaglig svakt. Beklager så mye! God jul likevel»

Sparer kanskje mer tid på å ikke kjøre FEIL med trikken, Mads W. Schneider , enn å skylle på feilparkerte biler? ?.

Problemet løses ikke ved å dra alle under en kam og fjerne parkeringsmulighetene for alle, selv om noen få feilparkerer og skaper litt kaos.

Hanna

07.02.2014 kl.16:01

Men glemmer du ikke at poenget er å få ned bilbruken og få kollektiv transport opp istedet? Være litt miljøvennlige? Ikke slippe ut så mange gasser? Jeg syns det er bra at småbarnsfamilier heller blir pushet ut i den kollektive transporten, så setter de seg som gode forbilder for barna sine.Er altfor mange biler i Oslo uansett. Jeg er mer redd for bilistene enn bussene og trikkene.

Kine

08.02.2014 kl.00:38

Jeg flytta fra Thereses for en uke siden, og de siste ukene i 25 var grusomme. Trikken bråkte noe jævlig, den kjørte enda fortere enn den pleide å gjøre mens det fortsatt var lov å parkere i gaten i tillegg til at det ble en guffen og dyster stemning i hele gata. Det at "det ikke er mulig å komme opp i 50km i timen mellom Stensgata og Bislett" er regelrett kudritt. Det er en nedoverbakke. Jeg er sikker på at om en lar dritten TRILLE nedover- bikker den grensa før man er forbi kiwi. Den store blå har skremt livskiten ut av meg ved mange anledninger, og jeg kan BANNE på at den mer enn gjerne nærmer seg 60km i timen nå som den ikke trenger å tenke på hva som stikker utover mot skinnene.

I tillegg i forhold til gateparkeringen, så måtte mine venner som var så engler og hjalp meg med å flytte, parkere bilen på kundeparkeringen til ica- over veien og noen meter nedover. Hvor er dette trygt? Med store møbler og 30 avfalls-sekker. Jo her har kommunen fiksa ser du, DET ER IKKE MULIG å komme inn i bakgården med noe større enn en jæva Buddy når de svære kampesteinene blokker alt som er! Jeg er skikkelig fornøyd med å ha flytta, nå slipper jeg å risikere livet på vei til skolen på kvisten, fordi kommunen skal gjøre alt så miljøvennlig. Jeg tar mer enn gjerne T-bane, trikk og buss (stort sett en plass mellom fire og åtte ganger om dagen), men når det skal gå på bekostning av livskvaliteten til mennesker, et bydelssamfunn, selvstendig næringsdrivende, småbarnsfamilier og generell trivsel er det nesten som jeg føler på trangen for å stikke en svipp hjem til sørlandet å hente diesel-dråget mitt i PROTEST.

Og de "isskulpturene" 400 000 spenn som kommer til å smelte innen neste onsdag? For en skam! Putt de pengene på lønsslippen til bitre parkeringsvakter som kan få ta det ene svinet som står i veien en gang hver 3. måned heller.

Jeg har hørt trikken tute to ganger siden innflytten min i begynnelsen av juni (2013), de andre gangene det har vært forsinkelser i gata har det vært søppelbiler, budbiler eller politibiler som har stått i sporet. Det går faktisk helt greit om disse menneskene prøver å slå sin egen pers i å hente fire dunker av gangen i bakgården til naboen, eller snuten skal ta han kjeltringen som laga kvalm på butikken der istad. Det har til og med en 20 år gammel student som lide av kronisk forsovelse tid til.

Nei- nå har jeg flytta fra Thereses, og her rister det ikke i gården hvert ferde minutt, det er ikke skummelt å tusle over veien for å handle melk og jeg trenger ikke dra gamle damer de siste meterne av fotgjengerfeltet fordi den blå blikken ikke bremser før den absolutt MÅ.

Den du veit

09.02.2014 kl.17:50

Her var det jaggu mye smart! Moro med en sinna "blogger" som hever pekefingeren og skriver om noe hun ikke har peiling på. Mona.. Mads har rett. Det ER umulig å få en trikk opp i den hastigheten på så kort strekning du påstår at nabodamen hadde vært vitne til. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne det. Kanskje nabodamen smører på litt for bloggedamen? Forferdelig useriøst blogginnlegg. Du er jo bare sinna på trikken for at p-plassene er borte, du. Og da er det ikke så farlig med fakta, kanskje. Kanskje dere sinnatagger i denne paradis-gata på Bislet heller kan bruke den energien dere bruker på hatet deres, på å gjøre det beste ut av en ny situasjon? Og Katrine A: skikkelig lavmål å gå personlig på Mads, ved å ta en status fra hans personlige side og ta den ut av kontekst. Skikkelig lavmål. At et menneske gjør en feil, har vel strengt tatt ikke så mye med situasjonen i Thereses gate, har det vel? Men det er jo sånn det er på barneskolen; når man ikke klarer å hevde seg på endre måter, så går man til personangrep og mobber i stedet. Flott.

Inspirato.blogg.no

09.02.2014 kl.19:32

Den du veit: For en merkelig tilbakemelding. "Skriver om noe hun ikke har peiling på"? Vet ikke jeg at hverdagen min blir vanskeligere bare ved å oppleve det selv? Og alle oss andre som faktisk bor og ferdes i Theresesgate? Det er jo strengt tatt det jeg har skrevet om her.

Og "Ikke så farlig med fakta"? Hvilke fakta er det du har som jeg har gått glipp av?

En til ting lurer jeg også på: Hva er forskjellen på en blogger og en "blogger"?

Den du veit

09.02.2014 kl.21:41

Ok... Kan oppklare "skriver om ting hun ikke vet noe om/fakta" på denne måten:

1.?Oslo kommune har nemlig bestemt seg for å ta livet av bydelen vår.?

Overhodet ikke. Du overdriver, sett utifra dine egne behov.

2.?Trikken skal frem. Fort som faen. Koste hva det koste vil.?

Enda en overdrivelse. Og fremstilt (igjen) som en sytete setning, uten noe mer tyngde enn nettopp at den er sytete.

3.?Og for at trikken nå skal få lov å kjøre som Flytoget gjennom gatene våre?

Oj, enda en overdrivelse. Hvorfor fremstiller du trikken som selve Satan her?

4.?Tapet er et bittelite spytt i havet?

Nei, det er ikke det for de menneskene dette tidstapet gjelder. Igjen er det ditt eget behov som veier mest, Mona. Fordi det blir vanskeligere for DEG.

5.?Nå står det steinklumper hver 70. centimeter og gir oss fingeren, på et kommunistisk vis.?

De stenene skal ikke stå der permanent. Det er ikke meningen at det IKKE skal være mulighet for stans for av- eller pålessing av hverken vareleveranser eller annet. Her kommer ?fakta? inn.

6.?Trikken skal holde 40 km/t, men den suser nå svært ofte forbi i godt over 50.?

Enda en overdrivelse, og forsåvidt en grunnløs påstand. Selv om jeg ikke tviler på at det KAN oppleves slik for enkelte. Det er ikke dermed sagt at det ER slik. Her kommer ?fakta? inn igjen.

7.?Trikken skal være de eneste som har rett til å fungere her i byen?

Virkelig? Det høres jo ut som noe en oversett lillesøster kunne sagt til foreldrene sine.

8.?Jeg gleder meg ikke til den første skoleungen kommer i veien når trikken uhindret dundrer ned gaten her.?

Det er det ingen som gleder seg til. Det jeg lurer på, er hvordan du (helt uten noe faktagrunnlag) kan påstå at det er noen større fare for det i dag, enn det har vært de siste 5-10 årene...

9.?Hva med den eldre damen som er avhengig av hjemmehjelp for å i det hele tatt komme seg opp om morgenen??

Hun vil få akkurat den samme hjelpen som før, hun. Det høres jo ut som Thereses gate har fått satt opp en Berlinmur, og det er jo slett ikke tilfelle. Her kommer ?fakta? inn. Igjen.

10.?Hva med rørleggeren som kommer kjørende for å fikse en akutt lekkasje??

Hvor parkerte han tidligere da, under sine akuttbesøk? Theresesgate flommet (haha) vel ikke akkurat over av parkeringsplasser for rørleggere tidligere heller?

11.?Hva med brannbilen, når det brenner i en av våre 120 år gamle bygårder??

Brannbilen stopper akkurat der det er hensiktsmessig å stoppe, for å få utført jobben kjappest mulig. Altså, akkurat som før, når det brant i en av deres 120 år gamle bygårder.

12.?Hvordan får vi fjernet farlig is på taket når ikke en lift kan kjøre inntil huset lengre??

Når farlig is skal fjernes fra tak, så sperres gata av og isen fjernes.

13.?Hva med søppelcontainere og flyttebiler??

Igjen ? de stenene som står der nå, skal ikke stå der permanent. Det er DET som er ?prøveprosjektet?. Den dagen Thereses gate står ferdig slik den er ment å være, så vil det være plasser til samtlige av de utfordringene du så utførlig har svartmalt over her.

14.?Vi ser rett ut på trikken fra stua og har finkalibrert ganske godt den "normale" lyden til en trikk i fornuftig hastighet.?

Har du tatt i betraktning at av alle de trikkene (som mange andre store kjøretøyer) som finnes i Oslo, så er så å si ingen identiske? Du kan sannsynligvis ta fem (vilkårlig tall) trikker ved siden av hverandre og la de kjøre samtidig og i samme hastighet, med samme antall passasjerer opp eller ned bakken forbi der du bor, og få fem forskjellige inntrykk. Tror nok ikke din "kalibreringsevne" kvalifiserer til noe som kan brukes statistisk. Bare nevner det. Når du sitter i stua di, så har du ingen forutsetning for å si at ?den trikken kjørte i minst 55 km/t?.

15.?Fotgjengere er til hinder for at jeg kan kjøre så fort jeg vil - men jeg foreslår ikke å ta bort gangfeltene av den grunn??

Men det hadde vært fryktelig deilig om fotgjengerne hadde fått mer ansvar når det gjelder vikeplikt, ikke sant? Som f.eks. at de må stoppe ved gangfelt og slippe frem deg og din bil?

Jo, og helt til slutt. Det er ingen forskjell på ?blogger? og blogger. Jeg fikk bare lyst til å gi deg et lite tupp i baken. :) God kveld, og du skal se det ordner seg til slutt. Helt uten at noen bydel ble drept.

Beboer i Theresesgate

09.02.2014 kl.22:33

1. Jo det har de. De har ikke akkurat tilrettelagt for å bedre for næringsdrivende i gata og det får følger. Rulleringen av biler fører til liv i gaten og rom for flere. Alle unntatt byråkrater har ulik dagsplan og varierende transportbehov. Dette medfører nå at gata er død og de som har fått parkering står.

2. Trikken er ikke lenger en sporvogn som stiller seg sakte frem i gatene men et stort tog med brautende trafikal adferd og aggressivt misbruk av signal og tuter.

3. Se 2.

4. Dette er et stort tap for oss som bor i Theresesgate og det er flere enn en trikk kan romme. Tapet pparkeringen i theresesgate medfører for trikkepassasjerer er marginalt på årsbasis og største problemet for de reisende består i uregelmessige avganger og teknisk svikt fra trikkeopperatøren

5. Gleder meg til de forsvinner.

6. Jeg kan ta en film jeg. Og ja, speedometeret på bilen stemmer.

7. Trikken VAR hyggelig, og jeg elsker de gamle trikkene som går fra Solli til Majorstuen. Nydelige farkoster. Italiatrikken er en katastrofe både for veinett gårder bilister og gående og hører ikke hjemme i et bymiljø.

8. Dagen kommer. Mange har allerede røket under trikken. Flere kommer til å gjøre det, spesiellt med adferden vi ser. Forkjørsrett/påkjørsrett.

9. Ja, med et parkeringsbilde uten rullering hvor skal de parkere når de skal opp til sine pasienter? Gjelder også håndverkere.

10. Se 9.

11. Brannbilen stopper trikken. Helt riktig.

12. Jeg rigger lift til neste år den skal jobbe helvetes lenge så trikkene får stå en stund.

13. Så om de parkeringsplassene sjal stå tomme uten hindring, hvor skal kulturinnslagene, grønne lunger og alt annet piss de har lovet skal erstatte parkeringsplassene være? Kan vi sette containere og flyttebiler der?

14. Det er tatt i betraktning, og om du er fullstendig umusikalsk og tonedøv er det nok riktignok bare støy og ikke noen større forskjell. Men det er i såfall noe jeg skulle ønsket jeg var. Ulingen fra retarderte motorer under oppbremsing og skriket fra transmisjon, kompressorer og aggregater er nå uskjermet og slår i mellom veggene i gata. Ingen biler bryter lydbølgene som før og begrenser lydforurensingen.

15. Enig. Fotgjengere burde kanskje ikke ha rett til å storme ut i gaten og overlate hele ansvaret på førerne. Menneskelig svikt forekommer og man er nærmest rettsløs

Om man treffer noen.

Tiltaket er bare utrolig klønete og taktløst.

Inspirato.blogg.no

09.02.2014 kl.22:39

Den du veit: Ta en titt på denne for ref. "Spytt i havet". Å fjerne 170 parkeringsplasser for disse få minuttene som ikke er sikkert blir færre av nå, ja: Spytt i havet. Lager en kjempekonsekvens som rammer hele bydelen for noe som kan løses på andre måter.

http://gfx.nrk.no//fKzrzHL-ROlatTNLPgKAdwdna5t4QtvtmdWWIkxX-enQ

Skriv en ny kommentar

Inspirato.blogg.no

Inspirato.blogg.no

30, Oslo

Velkommen til mitt bloggarkiv - hvor jeg har publisert totalt 900 innlegg fra 2011-2016. Inspirato er en samling av tekster, bilder og innlegg skrevet av en illustratør, småbarnsmamma og gründer som skrev under Nettavisen / Side2 Foreldre. Dette er ferden min som "egen lykkes smed" - hvor jeg har skrevet om etableringsfase med både selskap og familie - hvor jeg har skapt den hverdagen jeg selv har ønsket. Her kan du lese om både oppturer og nedturer, gründerliv, totalrenovering og det å være gravid og få barn.

Kategorier

Arkiv

hits